همسران فاطمی

برای آن‌ها که می‌خواهند با حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) محشور شوند

لطفا سوالات خودتون رو در این بخش مطرح کنید.

نظرات  (۳۴)

سلام

مهریه توسط دختر تعیین میشه یا پدرش یا قانون ... منظورم همون عرفشه

اگه یه دختر مهریه نخواد تکلیف چیه؟

پاسخ:
سلام
عرف که میگه خانواده ها مشخص می کنند ولی در واقع حق زنه و بستگی به توافقش با مرد داره. به هر حال ماهیت مهریه هدیه مرد به زن است.
  • خادم الزینب
  • سلام
    من سالها پیش سایت شما رو دیده بودم و همیشه پیش فرضم این بود که میشه بخشید. به همین علت زیاد با خانواده م سر کم کردن مهریه چک و چونه نزدم.
    حالا میخوام ببخشم. و میخوام هم محضری باشه.
    همه ی دفترخونه ها پدون تایید پدر اجازه نمیدن؟
    حتی اگه ازدواج کرده باشی و..؟
    پاسخ:
    سلام عزیز
    دفترخونه ها با هم فرق دارند. دست خودشونه. بعضی ها انجام میدند و بعضی ها انجام نمی دند. احتمالا این جا هم باید آشنا داشته باشید!
  • السلام علیک یا فاطمه الزهرا
  • چرا آیات قرآنی که ارسال کردم را نمایش نمی دهید
    پاسخ:
    نمایش و پاسخ دادیم
    خدا هدایتتون کنه با این سایت گمراه کنندتون مهریه زیاد خوب نیست و لی مهریه و شروط ضمن عقد میتونه راه نجات زنان از دست نامردهای بی وفا و بی معرفت هفت رنگ و خال باشه الان دوره زمونه ای که مردهای خوب به اندازه لشکر امام حسین و مردهای نامرد به اندازه لشکر ابن زیاد هستن عقل رو خدا برای چنین روزهای داده
    پاسخ:
    می‌شه دقیقا بفرمایید کجاش گمراه کننده است؟ روایت امام صادق؟ ما تقریبا حرفی از خودمون نزدیم. بلکه مخالفین این فرهنگ حسنه هستند که به اسم عقل، فرهنگ رو خراب می‌کنند.
  • رجوع از هبه (انصراف از بخشیدن مهریه)
  • رجوع از هبه (انصراف از بخشیدن مهریه)

    گفتنی است که می‌توان از هبه‌هایی که به صورت رسمی به ثبت رسیده‌اند، نیز رجوع کرد. برای رجوع از هبه‌نامه، واهب به دادگاه حقوقی مراجعه و دادخواست ارائه می‌کند. در محکمه نیز یکی از این دو حالت دیده می‌شود: نخست اینکه هبه ثبت شده و دارای سند رسمی است..(بخشیدن مهریه)

    در این حالت واهب بدون اینکه نیاز باشد هبه را به اثبات برساند درخواست رجوع خود را مطرح می‌کند. اما دیگری، زمانی است که هبه به صورت رسمی به ثبت نرسیده است. (هبه‌نامه عادی یا هبه شفاهی)..(بخشیدن مهریه)

    در این حالت واهب مکلف است تا در دادگاه نخست انعقاد عقد هبه را به اثبات برساند آنگاه اعلام کند که می‌خواهد از عقد رجوع کند. این وکیلدادگستری این نکته را متذکر می‌شود که در هر دو حالت فوق‌الذکر واهب موظف است تا با استفاده از ادله اثبات دعوا نشان دهد که از حق رجوع برخوردار است. ادله اثبات دعوا عبارتند از: اقرار، سند کتبی، شهادت، امارات و قسم..(بخشیدن مهریه)

     

    در بخشیدن مهریه توجه داشته باشید که:

     ۱ـ قبل از تنظیم سند بقای مهریه از دفترخانه رسمی ازدواج استعلام شود..(بخشیدن مهریه)

    ۲ ـ پس از تنظیم سند تصویر اقرارنامه به انضمام نامة دفترخانه جهت ثبت در ستون ملاحظات ثبت مربوطه به دفتر ازدواج ارسال گردد.

    ۳ ـ از تنظیم اقرارنامه به صورت اقرار به هبه یا بخشش خودداری گردد. زیرا چنین مجوزی به دفاتر اسناد رسمی داده نشده است.

    ۴ ـ در صورت تمایل به صلح مهریه سند به صورت صلح مهریه تنظیم خواهد شد..(بخشیدن مهریه)

    ۵ ـ سردفتران محترم ازدواج باید متوجه باشند، تعیین کردن مهریه‌های بدون حساب و کتاب و نامعقول زمینه‌های مستعدی را در کنار سایر مشکلات برای اختلاف و جدایی فراهم خواهد نمود که آثار و تبعات منفی آن به دفاتر ازدواج و اسناد رسمی سرایت خواهد کرد..(بخشیدن مهریه)

    ۶ – در مورد هبه‌نامه های رسمی امکان انکار و تردید وجود ندارد؛ بنابراین هیچ‌یک از خواهان و خوانده نمی‌تواند مدعی شود که در صحت و اصالت سند مزبور مردد است. ثانیا می‌توان از هبه‌هایی که به صورت رسمی به ثبت رسیده‌اند، رجوع کرد؛ بنابراین ثبت رسمی هبه دلیل بر این نمی‌شود که نتوان از آن رجوع کرد.

    ۷ – زمانی که هبه به صورت رسمی به ثبت نرسیده است (هبه‌نامه عادی یا هبه شفاهی) در این حالت واهب مکلف است تا در دادگاه نخست انعقاد عقد هبه را به اثبات برساند، آنگاه اعلام رجوع از هبه کند؛ اما در هبه ای که مستند به سند رسمی است اثبات هبه لازم نیست..(بخشیدن مهریه)

    ۸ – زمانی که زن می‌گوید: من مهر خود را به تو بخشیدم، در این حالت همانند سایر اشکال هبه، تکلیف شوهر در پرداخت مهریه به طور کلی از بین نمی‌رود و زن می‌تواند تحت شرایطی از هبه مزبور رجوع و مهر خود را مطالبه کند..(بخشیدن مهریه)

    از این رو به‌نظر می‌آید سران محترم ازدواج در زمان تنظیم و ثبت ازدواج وظیفه سنگین و مهمی برعهده دارند تا در مقابل بدعت‌های نامعقول به خصوص در مورد تعیین مهریه سنگین مقاومت نمایند و زوجین و والدین آن‌ها را نسبت به فلسفه مهر و عندالمطالبه بودن و غیره رهنمون نمایند. و ضمن‌العقد شرط نمایند که بدون حضور والدین زوجه، زوجه حق وصول مهریه خود را نخواهد داشت..(بخشیدن مهریه)

    پاسخ:
    ممنون از اطلاع رسانی تون. سپاس
  • اقرارنامه غیر مالی(بخشیدن مهریه)
  • اقرارنامه غیر مالی(بخشیدن مهریه)

    ۱ – در تاریخ ذیل این سند خانم …………………… به شماره شناسنامه ………… متولد ………………. شماره ملی ……………. همسر و زوجه آقای …………………… طبق عقدنامه و سند رسمی ازدواج ثبت شده بشماره ترتیب …………….. بتاریخ ………………… دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره …………….. تهران در این دفترخانه حاضر گردید و بعد الحضور اقرار و اعلام صریح نمود بر اینکه : اینجانبه خانم ……………………………………. به مشخصات فوق الذکر در کمال صحت و سلامت عقل و با طیب خاطر و رضای کامل با امضاء ذیل این سنداقرار و اظهار صریح می نمایم مبنی بر اینکه ذمه زوج و شوهرم آقای ………. بمشخصات فوق الذکر و نیز ذمه خانواده زوج و شوهرم را ، از تعداد ……………. سکه تمام بهار آزادی از کل و تمامی مهریه و صداقم موضوع سند ازدواج فوق الذکر بشرح مندرج در سند ازدواج مذکور ، ابراء نمودم . و بری الذمه شدن شوهرم را از کل و تمامی مهریه و صداقم اقرار می نمایم . و در رابطه با موارد مذکور در این سند هیچگونه اعتراض و ادعائی نداشته و ندارم و در رابطه با موارد مذکور در این سند حق هرگونه ایراد و اعتراضی را در آینده از خود سلب و ساقط می نمایم . و دیگر هیچگونه حقی در این رابطه ندارم و ضمن العقد خارج لازم ( که عقد خارج مزبور بطور شفاهی فی مابین اینجانب و زوج فوق الذکر منعقد شده ) هرگونه ادعا و ایراد و اعتراض بعدی و احتمالی خود را ولو به عنوان تضرر و غیره و نیز حق رجوع را از خود سلب و ساقط نموده و می نمایم .(بخشیدن مهریه)
    این سند باستناد نامه شماره ………….. مورخ ……………… دفتررسمی ازدواج شماره ………….. تهران مبنی بر عدم صدور اجرائیه جهت مهریه موضوع سند ازدواج مذکور تنظیم گردید .(بخشیدن مهریه)

    ۲ – همچنین زوجه خانم ………………. با مشخصا ت فوق الذکر در این دفترخانه حاضر گردید و بعد الحضور اقرار و اعلام صریح و منجز نمود بر اینکه : کلیه حق و حقوق خود در زمان زناشوئی اعم از نفقه و اجرت المثل و اجرت المسمی و غیره را از همسر خود آقای …………………… با مشخصات فوق الذکر وصول نموده و حق هرگونه ادعا و ایراد و اعتراضی را در آینده و نیز حق رجوع را از خود سلب و ساقط نمود .(بخشیدن مهریه)

    علاوه آنکه چون زوجه خانم …………… با مشخصات بالا معروف دفتر نبودند :
    -۱- آقای / خانم ………………… فرزند ……….. بشناسنامه ……………………… صادره از …………………. متولد …………….. به شماره ملی …………..
    ۲ – آقای / خانم ………………… فرزند ………. بشناسنامه ……………………… صادره از …………………. متولد …………….. به شماره ملی …………..

    هویت وی را شناساندند و ذیل سند مربوطه را امضاء نمودند.
    بتاریخ …. / …. / ………………
    امضا و اثر انگشت زوجه :
    امضا و اثر انگشت شاهد :

     

    پاسخ:
  • اقرار به وصول مهریه
  • اقرار به وصول مهریه

    در تاریخ زیر حاضر دفتر گردید خانم …………………………….. فرزند …………………. دارنده شماره شناسنامه ………………. صادره از ………………… متولد………………. به شماره ملی ………………….. ساکن ………………………………….. زوجه نام برده در نکاحیه ………………….. دفتر ثبت رسمی ازدواج شماره ………………………. بعدالحضور دانسته و فهمیده و در کمال صحت و سلامتی در حضور والدین خود آقا و خانم …………………………….. فرزند …………………. دارنده شماره شناسنامه ………………. صادره از ………………… متولد………………. به شماره ملی ………………….. ساکن …………………………………..اقرار به وصول و دریافت مهریه خود با احتساب ارزش مهریه براساس مادة ۲ آیین‌نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ۱۲۰۸ قانون مدنی مصوب ۱۲/۲/۱۳۷۷ هیئت محترم وزیران را از زوج خود آقای …………………………….. فرزند …………………. دارنده شماره شناسنامه ………………. صادره از ………………… متولد………………. به شماره ملی ………………….. ساکن ………………………………….. نمود و با تنظیم این اقرارنامه ذمة شوهر از موضوع مهریه بری گردید. سریال اوراق مصرفی به شماره و قبض حق‌التحریر به شماره ………………….. صادر و تسلیم گردید. بهای اوراق مصرفی و حق‌الثبت و حق‌التحریر طبق قبض شماره ……………………… به مبلغ ۳۱۷۵۰ ریال به بانک ملی شعبه ……………………… پرداخت گردید به تاریخ …  .(بخشیدن مهریه)

    محل امضای مُقر

  • نمونه سند اقرار بخشیدن مهریه
  • نمونه سند اقرار بخشیدن مهریه

    اینجانب …………………………….. فرزند …………………. دارنده شماره شناسنامه ………………. صادره از ………………… متولد………………. به شماره ملی ………………….. ساکن …………………………………..با طیب خاطر و رضای کامل اقرار و اعتراف می نمایم مبنی بر اینکه از تمامی و کل مهریه که عبارت است از تعداد …………………….. تمام سکه بهار آزادی و…………..و……………. موضوع قباله نکاحیه ثبت شده تحت شماره …………………. دفتر ازدواج شماره…………….. می باشد فقط و منحصراً تعداد …………………. تمام سکه بهار آزادی را به شوهرم آقای …………………………….. فرزند ………………… بشناسنامه ……………………… صادره از ……….. متولد ………………….. ساکن نشانی بالا ، بذل و بخشش نموده ام و مقدار ……………….. تمام سکه بهار آزادی باقیمانده بر ذمه شوهرم با مشخصات بالا می باشد که کما فی السابق عندالمطالبه ، حق اخذ و دریافت آن را دارم و در رابطه با موارد یاد شده هیچ گونه ادعائی از شوهرم با مشخصات بالا نداشته و ندارم . ضمناً آقای ……………… با مشخصات بالا نیز با طیب خاطر و رضای کامل نسبت به موضوع موصوف معترف و مورد قبول نامبرده نیز بوده و می باشد . علاوه آنکه چون خانم …………… با مشخصات بالا معروف دفتر نبودند ۱- آقای / خانم ………………………. فرزند………….. بشناسنامه ……………………… صادره از …………………. متولد …………….. به شماره ملی ………………………… ساکن ………………………………………………………………………. شغل ……….. ۲- آقای / خانم ……………………………… فرزند …………………. بشناسنامه ………………………. صادره از …………………متولد ……………….. به شماره ملی ……………………….. ساکن …………………………………………………………. شغل ……………… هویت وی را شناساندند و ذیل سند مربوطه را امضاء نمودند..(بخشیدن مهریه)

    بتاریخ …. / …. / …………….. هجری شمسی .

    پاسخ:
    ممنون از اطلاع رسانی تون. سپاس
  • بخشیدن مهریه
  • بخشیدن مهریه : مهریه را می توان به اصطلاح بخشید یا بذل کرد.‌(بذل به معنی بخشش به کار برده می شود) به هر شکل و روشی که قابل اثبات و مستند باشد زن می تواند تمام یا بخشی از مهریه را به همسرش ببخشد یا از دریافت آن صرف نظر کند؛ در عین حال قانونگذار در ازدواج دائم این حق را برای زن پیش بینی کرده است تا پیش از دریافت مهریه بتواند از انجام وظایف خود به عنوان همسر خودداری کند..(بخشیدن مهریه)

    زن به محض عقد مالک مهریه است و می تواند هر تصرفی بخواهد در آن بکند ..(بخشیدن مهریه)

    منظور از ابرای مهر این است که زن مهر خود را به مرد ببخشد و مثلا بگوید لازم نیست به من مهریه بدهی یا من مهریه از تو نمی خواهم یا مهریه برای خودت و … .

    بخشش مهر شاید از جهاتی مطلوب باشد اما از جهات دیگر پیامدهای نامطلوبی نیز دارد . زیرا در صورت بخشش مهر به مرد ، اگر زمانی این مرد ورشکسته یا قصد طلاق زن را بکند ، زن هیچ حقی بر مهر ندارد گر چه زن می تواند پس از مرگ شوهر ، مهر را به مرد ببخشد . و یا از ماترک مرد مطالبه مهریه اش را بنماید..(بخشیدن مهریه)

    ابراء یا بخشیدن مهریه:

     اگر زن ذمه شوهر را از مهر ابراء نماید (ببخشد) و مرد نیز قبل از وقوع نزدیکی زن را طلاق دهد باید زن نصف مهر را به مرد بدهد زیرا ابراء(بخشیدن مهریه) بمنزله دریافت مهریه است..(بخشیدن مهریه)

     بنابراین هرگاه زن قبل از طلاق ذمه زوج را بکلی بری نموده (مهریه را به مرد بخشیده باشد) پس از وقوع طلاق مرد می تواند نیمی از مهر را مطالبه کند هرچند که مرد به زن چیزی نپرداخته باشد.

     توجیه این مسئله روشن است زیرا زن هنگام ابراء (بخشش) مالک تمامی مهر بوده و آن را به یکجا به زوج واگذار کرده..(بخشیدن مهریه)

    موادی از قانون مدنی که در مورد هبه میباشد

    ماده ۷۹۵- هبه عقدی است که به موجب آن یکنفر مالی را مجانا به کس دیگری تملیک می کند تملیک کننده واهب طرف دیگر را متهب ، مالی را که مورد هبه است عین موهوبه می گویند..(بخشیدن مهریه)
    ماده۷۹۶- واهب باید برای معامله و تصرف در مال خود اهلیت داشته باشد.
    ماده۷۹۷- واهب باید مالک مالی باشد که هبه می کند.
    ماده۷۹۸- هبه واقع نمی شود مگر با قبول و قبض متهب اعم از اینکه مباشر قبض خود متهب باشد یا وکیل او و قبض بدون اذن واهب اثری ندارد.
    ماده۷۹۹- در هبه به صغیر یا مجنون یا سفیه قبض ولی معتبر است .
    ماده۸۰۰- در صورتی که عین موهوبه در ید متهب باشد محتاج به قبض نیست ..(بخشیدن مهریه)
    ماده۸۰۱- هبه ممکن است معوض باشد و بنابراین واهب می تواند شرط کند که متهب مالی را به او هبه کند یا عمل مشروعی را مجانا” بجا آورد.
    ماده۸۰۲- اگر قبل از قبض واهب یا متهب فوت کند هبه باطل میشود.
    ماده۸۰۳- بعد از قبض نیز واهب میتواند به ابقاء عین موهوبه از هبه رجوع کند مگر در موارد ذیل :
    ۱- در صورتی که متهب پدر یا مادر یا اولاد واهب باشد..(بخشیدن مهریه)
    ۲- در صورتی که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد.
    ۳- در صورتی که عین موهوبه از ملکیت متعب خارج شده یا متعلق حق غیر واقع شود خواه قهرا” مثل اینکه متهب به واسطه فلس مهجور شود خواه اختیارا” مثل اینکه عین موهوبه به رهن داده شود.
    ماده۸۰۴- در صورت رجوع واهب نماآت عین موهوبه اگر متصل باشد مال واهب و اگر منفصل باشد مال متهب خواهد بود.
    ماده۸۰۵- بعد از فوت واهب یا متهب رجوع ممکن نیست ..(بخشیدن مهریه)
    ماده۸۰۶- هرگاه داین طلب خود را به مدیون ببخشد حق رجوع ندارد.ببببب
    ماده۸۰۷- اگر کسی مالی را به عنوان صدقه به دیگری بدهد حق رجوع ندارد.(بخشیدن مهریه)

    پاسخ:
    ممنون از اطلاع رسانی تون. سپاس
  • حکم رجوع از بخشش مهریه
  • سوال: 
    اگر کسی مهریه‌اش را ببخشد، ولی از نظر قانونی ثبت نشده باشد و بعد از مدتی برای مهریه شکایت کند حکم شرعی آن به چه صورت است؟


    جواب:
    در صورتی که مهریه به ذمه شوهر بوده و زن آن را بخشیده است، حتی اگر از لحاظ قانونی قدرت بر مطالبه داشته باشد، از لحاظ شرعی حق مطالبه نخواهد داشت. 

    البته برخی از فقها (آیة الله مکارم شیرازی دام ظله) معتقدند که اگر بخشش مهریه با این پیش فرض بوده که زوجیت آنان ادامه دار خواهد بود، اما بعدها مرد بخواهد همسرش را طلاق دهد، زن می‌تواند مهریه‌اش را باز پس بگیرد.

    در ضمن، چنانچه مهریه (مانند قطعه‌ی زمینی) عین خارجی بوده و بدون تغییر مهمی نزد مرد موجود باشد و بین زن و شوهر نیز خویشاوندی نَسبی نباشد، حتی اگر زن آن را بخشیده باشد، مجدداً می‌تواند آن را مطالبه کند.

    پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

    حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
    بعد از بخشیدن مهریه و برىء نمودن ذمه شوهر حق مطالبه آن را از شوهر ندارد.
     
    حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
    در صورتی که به ذمه شوهر بوده و آن را بخشیده است قابل بازگشت نیست، مگر اینکه بخشیدن به قصد ادامه زوجیت بوده ولی زوج بخواهد او را طلاق دهد، که در این صورت می‌تواند باز پس بگیرد. و درصورتی که مهریه عین خارجی بود تنها در صورتی که مهریه بدون تغییر مهمی موجود باشد و بین زن و شوهر خویشاوندی نسبی نباشد، عدول مانعی ندارد.
     
    حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
    چنانچه مهریه در ذمه‌ی مرد بوده و زن ذمه شوهرش را ابراء کرده باشد، رجوع جائز نیست و گرفتن آن حرام است.
     
    حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
    بخشش مهر به زوجه در حکم ابراء می‌باشد و قابل برگشت نیست و اگر بوسیله قانون بگیرد ضامن آن است.

    (توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئیست انجام گرفته است)

    پاسخ:
    ممنون از اطلاع رسانی تون. سپاس

    سلام.من یکسال و نیم هست که ازدواج کردم.بعداز عقد تمام مهریه ام رو از روی علاقه و تداوم زندگی مشترکم و اعتماد به معرفت شوهرم به طور کامل و ثبتی بخشیدم.اما الان بعد از چندماه شوهرم مبگه دیگه بهت علاقه ای ندارم و بدون هیچ دلیل و منطقی اصرار به جدایی داره.همه بهم میگن اشتباه کردم مهریه رو بخشیدم و اگه نبهشیده بودم الان شوهرم انقدر راحت ترکم نمیکرد
    پاسخ:
    سلام
    اشکال اینه که ما مهریه رو ضمانتی برای ادامه زندگی می‌دونیم. واقعا این جوری نیست. می‌تونید نظرات افرادی رو که مهریه‌های سنگین داشتند ولی دیدند بی‌فایده بوده رو بخونید. 
  • سوال از دوستان
  • دوستان عزیزی که بخشش مهریه شون رو ثبت دفتری کردن اگر لطف کنن دفتر اسنادشون رو معرفی کنن ممنون میشم
    من با بیشتر از ۱۰ دفتر تماس گرفتم، حاضر به ثبت نیستن مخصوصا که میگن تاریخ عقدمون دوسال پیشه اصلا قبول نمیکنن


    پاسخ:
    تا حالا که کسی به ما گزارشی نداده!
    با عرض سلام
    دوستان عزیز بدون قضاوت و بدون تعصب فقط میخوام اینو به همه مون یادآوری کنم که ما همه مسلمون هستیم و به لا اله الا الله ایمان داریم، اگر این ایمان واقعی باشه تو هر بعد و هر قسمت زندگیمون باید حس بشه و عمل بشه
    تنها خدا حافظ و نگه دارنده و یاری دهنده ی ماست، توی زندگی، بعد از طلاق، بعد از فوت همسر، و همه ی مواردی که نگران آینده میکنه مارو و بهمون میگه نباید ببخشی مهریه ات رو، فقط با این درجه از ایمان به خدا و اعتماد به خداست که میتونیم مهریه رو ببخشیم و بدونیم که اگر مهریه رو وسیله ی نجات خودمون و یاری دهنده ی خودمون تو شرایط سخت آینده بدونیم نعوذ بالله دچار شرک خفی شدیم و قدرت مهریه رو بیشتر از خدا دونستیم!! اما اگر مهریه رو تنها برای اثبات عشق و ایمان و توکلمون به خدا بخشیدیم و گفتیم خدایا من  هیچ پشتوانه ای نمیخوام جز خودت رو، دیگه به مهریه قانع نشدیم و چیزی رو در ازاش گرفتیم که قابل مقایسه نیست
    مگر در دعای عرفه نمیخونیم که: 
    خدایا هرکه تورا یافت چه نیافت؟ و هر که تو را نیافت چه یافت؟ 
    به نظر من این طرح درک خیلی بالایی میخواد و مثل یک چالش برای هرکسی هست که ببینه درجه ی ایمانش به خدا چقدره؟ 
    خدایا بخشیدم، نه به شوق پاداشی که براش گذاشتی، فقط برای اینکه بگم از صمیم قلب بهت ایمان دارم و میدونم کسی رو که تنها پشتیبانش رو شما میبینه چشم بهم زدنی هم تنها نمیذاری
    110 سکه رو کامل بخشیدم، سند محضریشو روز میلاد رسول توی حرم آقا امام رضا قراره به همسر عزیرم هدیه بدم و غافلگیرش کنم، ۱۴ تاشم نگه نداشتم تا آزاد باشم از هر دلبستگی ای جز دلبستگی به خدای بزرگم، که همه ی قدرت ها و ثروت های این دنیا در دستانشه و به هر کس بخواد بی اندازه میبخشه و دست خدا بالای تمام دست هاست

    بعد از خدا، حالا اثری هم که تو عشق و صمیمیت همسرامون خواهد داشت بینظیره، به قول خودتون اول پیمان بندگی با خدا و بعد پیمان عشق با همسرامون رو امضا میکنیم، اینطوریه که اون مقامی که برای زن توی اسلام هست تجلی پیدا میکنه
    انشالله همه مون توفیق درک این طرح و بعد هم عمل به اون رو پیدا کنیم و این بخشش بزرگ الگویی باشه برای طرز نگاهمون نسبت به تمامی مسائل دیگه
    پاسخ:
    سلام بر شما
    آفرین بر درک و معرفت شما. کاش این حرفهای خوب رو تو بخش «بخشیدم» می‌نوشتید که بقیه هم از حرفاتون استفاده کنند.
    ان‌شاءالله حضرت زهرایی باشید
    سلام آیا عنوان کردن مهرالسنه حضرت زهرا با میزان گرم به جای مثقال اشکال داره؟
    پاسخ:
    سلام.
    این رو از دفتر مرجعتون بپرسید. تا اونجایی که ما می‌دونیم هزینه مهریه مهمه و واحدش فرق نمی‌کنه. چه گرم باشه چه مثقال. چون اندازه این دوتا هم کاملا مشخصه
    سلام 
    دلم به حال مذهب می سوزه ...
    اینکه هرکسی با ظن خودش یارش می شه ... 
    اینکه در ایران پیروی کردن از سیره اهل بیت بیشتر از اینکه اسلامی باشه زیر سایه ی فرهنگ ایرانی ما در حال تبلیغ شدنه ...
    بخشیدن مهریه بد نیست، خیلی هم خوبه ... ولی تبلیغ یک طرفه اون جایز نیست ...
    چرا که ثمره اش دقیقا می شه نوع برخوردی که در دهه اخیر با مسئله حجاب بانوان و خواهران شده ...
    سالها تبلیغ کردند که خواهرم حجابت ( چیزی که خیلی خوبه ) ولی متاسفانه در تبلیغ این مسئله فقط برای قسم اول به تبلیغ پرداخته شد و از تبلیغ قسم دوم که کامل کننده قسمت اوله آگاهانه یا ناآگاهانه باز موندیم ... و انقدر قسمت دوم تبلیغ نشد که انگار به فراموشی سپرده شد که (برادرم نگاهت) و تفکر فمنیستی و تساوی زن و مرد رو در بین دختران ما بیشتر از پیش تقویت شد ... تفکر اینکه اسلام فقط احکام عملی  و رعایت این چنین اعمالی رو در مورد زن داره و نه مرد ... و چه جفای بزرگی به اسلام کردیم ...
    در مسئله بخشیدن مهریه هم متاسفانه داره همین اتفاق می افته ...
    قسمت اول رو تبلیغ می کنیم و از تبلیغ قسمت دوم باز می مونیم ... که ای مرد ، سنت اهل بیت در پرداخت مهریه در زمان عقد بوده، چرا که مهریه عندالمطالبه است و اهل بیت در همان زمان عقد مهریه همسرانشون رو پرداخت می کردند ...
    متاسفانه با تبلیغ یک سویه این مطلب باز دامن میزنیم به این مطلب که دختران و بانوان این سرزمین به سمت تفکرات برابری زن با مرد بروند ... به سمت این تفکر که اسلام در پی ارزش گذاشتن بر مرد سالاریست و حق زنان در اسلام تضییع می شه ... 
    دوست عزیزم واقعا فکر نمی کنید تبلیغ یک سویه این مطلب در فضایی که همگان با هر نوع تفکری (چه مذهبی و چه غیر مذهبی ) می توانند آن را ببینند، جفای به اسلام باشه؟ جفا به نگاه زیبای اسلام به زن باشه؟ 
    آیا همسران ائمه که سریعا مهریه های خود را از طرف ائمه دریافت می کردند، با حضرت زهرا محشور نمی شدند و گرفتن مهریه هایشان از ائمه کاری ناپسند بوده ؟
    آیا صرف بخشیدن مهریه یعنی محشور شدن صد درصد با حضرت زهرا؟
    آیا زنی که مهریه خود را می بخشه به امید محشور شدن با حضرت زهرا و بعد زبانی زننده داره، با حضرت زهرا محشور می شه؟
    پس نمی شه تبلیغ همسران فاطمی را کرد که صرفا مهریه هایشان را بخشیده اند ... 
    دوست بزرگوار هر سخن جایی و هر نکته (زمانی) دارد ... (با عرض پوزش از جناب حافظ که بیتشان را کمی تحریف کردم)
    در جامعه امروزیه ما که جوانان ما هنوز اندر خم یک کوچه همسرداری مانده اند آیا زمان و مکان مناسب برای تبلیغ چنین فعلی است ؟
    من مخالف بخشیدن مهریه نیستم، اتفاقا خیلی هم کار خوب و پسندیده ایست و مبنای روایی هم دارد ... ولی آیا تبلیغ این حدیث صرفا نباید در جمع هایی باشد که پذیرای چنین مطالبی هستند ؟
    آیا هر چیزی رو باید هرجایی و در هر فضایی و در بین هر نوع نگرشی گفت؟
    آیا نباید در تبلیغ امری اهم و فالهم کرد ؟
    در تبلیغ اسلام هم ناگهان معارف عالیه به مردم تبلیغ نشد ... 
    در زمان پیامبر که همگان شرابخوار بودند ناکهان پیامبر حکم حرمت شراب رو نیاورد ... اول گفتند هنگامی که به نماز می ایستید مست نباشید و کم کم مطالب ارائه داده شد ...
    زمانی که جوانان ما هنوز در اولیات زندگی مشترک و نوع ارتباط با یکدیگر مشکل دارند ، آیا تبلیغ یک سویه این مطلب  در فضایی با هر نوع نگرشی به جاست ؟
    اصلا اگر هدف رساندن این حدیث به گوش زنان این سرزمین بود آیا بهتر نبود پویشی با همین عنوان (همسران علوی) برای مردان راه اندازی می شد ؟ برای مردانی که سریعا مهریه های همسران خود را به پیروی از سیره اهل بیت پرداخت کرده اند ... تا این نوع نگاه و تبلیغ شما ابتر و ناقص نماند ؟

    ان شالله که ماجور باشید


    به نظر شما نگاهتان به این مسئله برگرفته از فرهنگ ایرانی مردسالارانه ما نیست تا فرهنگ مبتنی بر سیره اهل بیت که حق زنانشون رو به بهترین نحو ادا می کردند ؟

    پاسخ:
    سلام علیکم
    اتفاقا به نظر میرسه که مشکل ما چیز دیگریست. مشکل ما اینه که با همین توجیه‌ها از حداقل بایدهای زندگی خارج شده‌ایم. حد زن را تا میزان مهریه پایین آورده‌ایم و خیال میکنیم هر چقدر این بیشتر شود، ارزش زن بالا می‌رود.
    به هر حال هر کسی باید از خودش شروع کند. ما وزارت فرهنگ و ارشاد نیستیم که بخواهیم به همه مسائل بپردازیم. اما از زاویه خودمان می‌توانیم به وظایفمون عمل کنیم. این وظایف هم اصلا مردسالارانه یا ایرانی شده نیست بلکه برداشت شده از متن روایت اهل بیته.
    امیدواریم با توجیه‌های واهی خودمون رو از حقایق و توفیقات بزرگ محروم نکنیم.
    با سلام
    آیا گناه دارد که در جایی مطرح کرد که مهریه را بخشیده ام؟یعنی جنبه ریا پیدا می کند یا این که میتوان برای تبلیغ این کار، آن را مطرح کرد؟
    پاسخ:
    سلام
    بستگی به نیت داره. گاهی گفتنش برای اینه که این فرهنگ جریان پیدا کنه. این کار خیلی هم خوبه. اما اگر برای فخر فروختن و این چیزها باشه که ان‌شاءالله نیست، خب ریاست و خیلی هم مذموم
    سلام.مهریه من 116تاست.3روزه عقد کردم.میخوام ببخشم.اما میگن اجازه پدر در محضر الزامیه.درسته؟دومین سوالم اینکه باید خود شوهرم هم حضور داشته باشه؟!
    پاسخ:
    سلام
    آفرین بر شما. مهم‌ترین اصل بخشش بین خودتون و خدای خودتونه. حالا محضر هر محدودیتی خواست بگذاره، بگذاره. البته تا اونجا که تجربه و اطلاعات ما میگه، هیچ کدوم لازم نیست مگه اینکه جدیدا باب شده باشه
    خدا قوت
    ولی کاش احادیثی هم که در ارتباط با پرداخت مهریه در هنگام عقد بود رو هم میگذاشتید مردا ببینند .

    رسول اکرم(ص):

    هر کس زنی را با مهریه بگیرد، ولی در نیّت پلیدش قصد پرداخت مهریه را نداشته باشد، روز رستاخیز در قیافه زناکاران می آید.

    کنز العمّال-ج16--ص323 

    . . . . . . . . . .

    امام علی (ع):

    هر کس در مورد پرداخت مهریه به زنش ستم کند، که بوسیله آن زوجیّت او مباح گردیده، گرفتار زنا شده است.

    بحار الأنوار- ج103 -ص 352

    . . . . . . . . . .

    امام صادق (ع):

    مردی که زنی را به همسری می گیرد، و قصد پرداخت مهریه او را ندارد، عمل او حکم زنا را دارد. وسائل الشیعه - ج 15- ص21


    امام صادق (ع):
     من امهر مهرا ثم لاینوی قضائه کان بمنزله السارق
     هر که مهریه ای مقرر کند و قصد پرداخت آن را نداشته باشد در حکم سارق و دزد است.

    و همچنین فکر میکنم این روایت از امام حسین (ع) باشه که : از سیره ما اهل بیت اینست که مهریه همسرانمان را در هنگام عقد پرداخت می کنیم .

    و اینهارو به آقایون بگسد که خدایی نکرده گناه زنا پاشون نوشته نشه.

    پاسخ:
    سلام علیکم
    ممنون از توجهتون.
    اول این که لطف کنید متن این روایات رو هم برامون بفرستید. چون نسخه کتاب‌های ما با شما شاید فرق داره و نتونستیم روایات رو ببینیم.
    دوم هم این که چون مخاطب‌های سایت ما خانم‌ها هستند، به این بخش خیلی نپرداختیم. ولی حق با شماست و باید حقوق رو دو طرفه دید.
    بازم ممنون.
    سلام دوستان فاطمی
    من همیشه دوست داشتم بعد از ازدواج مهریمو ببخشم و البته در خد عرف هم مهریمو بگم
    اطرافیان من همه مهریه های سنگین گفتن حتی خانواده همسرمم بیشتر مد نظرشون بود ولی من گفتم 114 تا (شاید به نظر بعضیاتون همیتم زیاد بوده ) به هر حال همسرمم بهد از ازدواج به حوزه رفت و الان طلبه هست من هم دوست دارم شامل اون حدیث حضرت زهرا شم هم دوست ندارم همسرم زیر دین من باشه اما متاسفانه رابطه خیلی خوبی نداریم وتنها دلیلش بی توجهیی ها و بی محبتی های همسرمه و این منو مردد میکنه گاهی به فکر جدایی می افتم به همین دلیل میترسم که مهریمو ببخشم .کاش زندگی ما هم طبق اصول ائمه اطهار بود. التماس دعاا
    پاسخ:
    سلام بر شما
    بیابید با هم رو راست باشیم. درسته که خیلی از اشکالات به آقایون برمی‌گرده ولی به قول قدیمیا «قلاده مرد دست زنشه» باور کنید خدا به شما توفیقی داده که می‌تونید با محبت و اطاعت کردن از همسرتون، ایشون رو تغییر بدید. 
    ما هم دعا می‌کنیم که هر دوتون به وظایفتون عمل کنید و ان‌شاءالله خانواده اهل بیتی داشته باشید.

    سلام
    همسر بنده در نهایت لطف مهریشونو بخشیدن، اما دفاتر ثبت اسناد هیچ کدوم حاضر به ثبت این موضوع نیستن. میشه راهنمایی بفرمایید؟
    پاسخ:
    علیکم السلام
    راستش برخی مخاطبان ما که بخشیدن مهریه رو محضری کردند، به مشکل نخوردند. بقیه هم که هنوز محضری نکردند. اگر مشکل رو دقیق‌تر بفرمایید، شاید سایر دوستان بتونند کمک کنند. 

    سلام..

    میخواستم بدونم مهریه حضرت زهرا چند سکه میشه؟؟

    لطفا بیاین وبلاگم جواب بدین..

    پاسخ:

    سلام علیکم

    به نقل از پایگاه حوزه خدمتتان عرض می‌کنیم که:

    مهر حضرت فاطمه زهرا(س) پانصد درهم یعنی پانصد مثقال نقره مسکوک می باشد. در حقیقت مهر حضرت فاطمه(س) همان زره حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بود که آن را به پانصد درهم و بنابر نقلی چهارصد درهم فروختند، البته قول اوّل مشهورتر است.تعیین و تطبیق مهر السنه با قیمتهای رائج امروز، متغیّر و سیّال است و روزانه متفاوت می شود. جهت تعیین قیمت پانصد درهم باید به صرّافی ها و جواهر فروشیها مراجعه کرده و قیمت روز یک درهم (یک مثقال نقره مسکوک) را پرسید و به این طریق مهرالسنه حضرت فاطمه(س) به نرخ روز معین می شود.البته مرحوم سبزواری در مهذب الاحکام قیمت هر درهم را به گرم چیزی معادل 2.6نقره بیان می کند.

    سلام.من.بعد.دوماه.از.عقدم.رابطم.بخاطر.رفتارای.بد.شوهرم.بهم.خورد.اون.ادعا.کرد.که.نمیخوامت.و.بزور.خانوادم باهات ازدواج کردم.حالا شماها که طرف مردارو میگیرید بفرمایید ببینم تکلیف من و امثال من چی میشه.ابروی خانوادم ایندم و احساساتم چی میشه?باید بتونم حقمو که خدا برام گذاشته ازش بگیرم یا نه?بنظر شما حتی اعدام برا اینجور ادما کم نیست?چه برسه به مهریه.
    الان قانون طوری شده که اینقد راحت کردن مهریه رو که هر کسی راحت میتونه زنشو طلاق بده.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    چرا فکر می‌کنید مهریه وسیله‌ای برای حفظ خانواده است طوری که هر چه سنگین‌تر باشه، خانواده‌ها بیشتر حفظ می‌شوند؟ خب می‌بینید که خانواده‌های ساده‌تر، مهریه کم‌تری دارند ولی استحکام‌شان هم بیشتر است.
    عجیب است که ما همه چیز را به هم مرتبط می‌کنیم، بدون هیچ منطقی! به علاوه مطمئن باشید که ما طرف مردها را نگرفته‌ایم. بلکه برای کسانی که اعتقاد راسخ به قول اهل‌بیت داریم، طرف بانوان را گرفته‌ایم. این مطلب صرفا برای بانوانی است که آرزوی شفاعت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را دارند. در بخشش مهریه هیچ اجبار و اکراهی نیست!
  • امیدوارم منتشر کنید
  • سلام به نظر شما چرا باید به زور مهریه زندگی کنم چرا باید چیزی رو متعهد بشم که ندارم مگه چه مرد چه زن هر دو امکان دارن از مهریه سوئ استفاده بکنن مگه حضرت علی مهریه رو نداد مگه نصف اموالشو نداد ای کاش خانوما هم میدونستند شوهرشون توانایی اینقدر سکه رو نداره چه بسیاز خانومای قدر نشناسی که میبینم خانوادشون خودشون بجای زندگی فقط فکر خرج و مخارج هستن و حرفا هایی که فقط یه سریا میشنون  چرا من نباید نگران مهریه نباشم چرا باید مهریه ای رو متعهد بشم که ندارم چرا باید بگیم کی داده کی گرفته چرا باید انقدر سکه مهر کنم کی میتونه 200 تا سکه رو بده؟ انسانیت کجاست؟ چرا خانوما فقط نگرانن پس ما ادم نیستیم فقط زن بنیه مالی داشته باشه من برم تو کوچه بخوابم این زن زندگیه ؟ حضرت زهرا همینو میخواست؟ 
    روایت است که مردی پیش حضرت علی(ع) رفت و گفت که می خواهم ازدواج کنم اما پولی برای مهریه ندارم. حضرت فرمودند در کیسه ات چه داری؟ مرد گفت دو مشت گندم. امام به مرد گفتند که یک مشت از آن را مهر همسرت کن و او را به عقد خود درآور. این روایت نشان می دهد که مهریه زن باید بخشی از دارایی مرد در زمان ازدواج باشد به طوری که در لحظه جاری شدن عقد بتواند آن را بپرداخت کند.
    این روایت رو از خودم درنیاوردم میتونید تحقیق کنید اگه شک داشتید پاک کنید فکر نکنم قران گفته به اندازه که نداری مهر کن.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    لطفا با مسائل با عصبانیت برخورد نکنید. همه می‌دانیم که اسلام مهریه را یک هدیه و نشانه صداقت مرد به زن قرار داده است اما این مسیر به انحراف رفته و اکنون به یک آسیب جدی در خانواده‌ها تبدیل شده است. بسیاری از مواقع دختران مومنه دوست ندارند که مهریه بالایی داشته باشند و این اشتباه به اجبار خانواده‌ها اتفاق می‌افتد. چنانچه در همین وبگاه افراد زیادی همین گزارش را داده‌اند.

    البته تجربه نشان داده که این مساله قابل حل است و می‌تواند به بحران تبدیل نشود. کافی است مرد و زن برای خدا و با الگوگیری از اهل‌بیت (علیهم‌السلام) ازدواج کنند و خانواده تشکیل دهند. آن وقت همین یک روایت امام صادق (علیه‌السلام) کفایت می‌کند برای اصلاح مشکلات.
    پس شما هم نگران نباشید و فقط سعی کنید که زندگی اهل بیتی داشته باشید.‌ان‌شاءالله
    راستی ممنون می‌شویم که اصل روایت را برایمان بفرستید که ما هم آن را منتشر کنیم.
    واقعا متاسفم که تو جامعه دارن تو ذهن شما خانوما مهریه ای که شرع و خدا براتون در نظر گرفته رو جوری جلوه میدن که انگار یک فعل حرامه.مگه حضرت زهرا مهرشو یخشید که شما میبخشید؟؟؟حضرت علی مرد بود و همونجا مهر حضرت زهرا رو داد اما شماها چی آهای شماهایی که همشو بخشیدید به غیر ۱۴تا بگید ببینم همون چهاردتاشو شوهرتون به منزله قدردانی از بخششتون کف دستتون گذاشته؟ 
    پاسخ:
    سلام علیکم
    ای کاش متن را بهتر می‌خواندید و به جای عصبانیت با منطق صحبت می‌کردید. هیچ کس در این جا داشتن مهریه را حرام ندانسته است، نه شرعا و نه عرفا. اما طبق وعده اهل بیت می‌خواهیم خودمان را به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) نزدیک کنیم.
    به علاوه  در آخر متن هم آمده است که ما به اندازه مهریه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را نگه می‌داریم. پس اگر شما هم ادعای پیروی دارید، به همان میزان مهریه را بپذیرید و باقی را ببخشید. آن‌وقت مردها هم به پیروی از امیرالمومنین، مهریه را پرداخت خواهند کرد.
    حالا بد نیست سری به دادگاه‌های طلاق بزنید و ببینید این مهریه‌ای که شما برایش این قدر ارزش قائلید چه بر سر خانواده‌ها آورده است. ای کاش همه از اهل بیت پیروی می‌کردند...
    با سلام از دوستان یه سوال داشتم.آیا میشه با دختری که در زمان قبل از عقد به خاطر عصبانیت صحبت از اجرا گذاشتن مهریه میکنه ازدواج کرد؟
    پاسخ:
    سلام علیکم
    هیچ وقت حرف‌هایی که آدم‌ها در عصبانیت می‌زنند را نباید دلیل بر نظر شخصی‌شان دانست. اگرچه ممکن است نشانه‌های دیگری داشته باشد. بنابراین شما هم بر اساس آن قضاوت نکیند.
    اما اگر می‌خواهید زندگی خوب و پایداری داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که در مورد معیارهای زندگی فاطمی و اهل بیتی بیشتر فکر کنید و با همسرتان در این باره بیشتر صحبت کنید. ان‌شاءالله که به مدد خودشان زندگی متعالی خواهید داشت.
    سلام.من خواستم مهریه ام رو به شوهرم ببخشم ولی خودش قبول نکرد وبه من گفت که این حق توست وهروقت توانایی داشته باشم بهت پرداخت خواهم کرد.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    در این که مهریه حق شماست، شکی نیست. اگر همسرتان هم می‌خواهد آن را بپردازد، مشکلی نیست. ولی پیشنهاد می‌کنیم از او بخواهید که اجازه دهد مقداری از مهریه- ولو خیلی کم- را ببخشید تا جزئی از همسران فاطمی باشید، ان‌شاءالله.

    سلام

    خوبه که خودمونو ملزم کنیم که پا جای پای اهل بیت علیهم السلام بذاریم، خیلی خوبه، احسنت.

    اما من تصور میکنم اساسا به این طرح نگاه عمیقی نشده و همین جوری مطرح شده.

    اول اینکه تو جامعه کنونی ما عملا بسیاری از خانم ها مهریه شون رو بخشیدن، چون در درجه اول آقایون خودشونو ملزم نکردن که طبق احکام شرعی و سیره اهل بیت علیهم السلام مهریه رو بلافاصله پرداخت کنن، و خانم ها هم هیچ وقت اونو طلب نمیکنن، این خودش بخشش مهریه است. اما اگر یک مردی خواست طبق شرع و سیره اهل بیت عمل کنه و مهریه رو از سر مهر و علاقه به خانمش تقدیم کنه، تازه اونجا میشه این طرح رو اجرا کرد و از خانما خواست حالا شما هم بیاید به سیره اهل بیت عمل کنید.

    2.بنده بیشتر از اینکه مهریه رو برای ضمانت پس از طلاق بدونم، برای ضمانت زندگی زن پس از مرگ شوهرش میدونم. به این صحبت من کاملا دقت کنید و ببینید دارید چه حقی رو از خانوما سلب میکنید، زن پس از مرگ همسرش از اموال همسرش حق داره فقط یک هشتم رو به عنوان ارث برداره و بقیه اموال به فرزنداش میرسه، اما اگه مهریه شو نگرفته باشه قبل از اینکه اموالش تقسیم بشه مهریه شو باید از روی اموال برداره.حالا شما فکر کنید زنی تو تمام سختیای همسرش همراه بوده و باعث پیشرفت مالی همسرش شده، حالا که همسرش از دنیا میره هیچ سهم قابل توجهی از مال همسرش نداره و حتی بچه ها میتونن خونه رو بفروشن و مادرشونو آواره کنن، که از این مثالا بسیاره تو جامعه. اما گاهی همین مهریه مادرو از وابستگی به بچه هاش حفظ میکنه.

    توروخدا توروخدا انقدر بی فکر طرح ارائه ندین، یه نفر ممکنه به تبعاتش فکر نکنه و جوگیر بشه. 

    پاسخ:
    سلام علیکم
    از توجه شما سپاسگزاریم، اما بیایید سعی کنیم از خودمان حرفی به دین نسبت ندهیم. مخصوصا که معمولا در این مواقع برچسب «نگاه عمیق» هم کار را خراب‌تر می‌کند.
    در مورد فرمایش اول‌تان، بد نیست به میزان مهریه در زندگی اهل بیت بیندازید و با زندگی‌های امروز مقایسه کنید. اگر مثلا مهریه آن روز در مقیاس امروز به اندازه 14 سکه طلا باشد، مردهای زیادی از همان اول سعی در پرداخت آن می‌کنند اما اگر آن را به بیش از 1000 سکه تبدیل کردیم، طبیعی است که از عهده زندگی‌های امروز خارج باشد. پس اشتباه جای دیگری است!
    در مورد فرمایش دوم هم خوب است که دلیلی دینی برای حرف خود بیاورید. به نظر ما شما می‌خواهید از خودتان راهی بیاورید که (نعوذ بالله) نواقص دین را جبران کنید! شاید شما گمان می‌کنید که دین در مورد ارث برای همسر کم گذاشته است و حالا می‌خواهید با مهریه آن را جبران کنید؟
    بد نیست به آیات و روایات در مورد مهریه دوباره نگاه کنید. مهریه نشانه محبت مرد به زن است. زندگی که برای خدا و به پیروی از اهل بیت باشد، آن قدر خوب خواهد بود که مرد برای آینده زنش هم فکر کند و او را اذیت نکند. اما زندگی‌هایی که با مهریه بخواهد کنترل شود، فرجام خوبی نخواهد داشت!
  • حتما" همه بخونن
  • من بعنوان یه مردی که نماز میخونه دارم میگم مرد اگه مرد باشه همونقدر که در توانش هست مهر میکنه نه از روی احساس که مهریه رو کی داده که گرفته اینو خطاب به مریم خانوم میگم:
    روایت است که مردی پیش حضرت علی(ع) رفت و گفت که می خواهم ازدواج کنم اما پولی برای مهریه ندارم. حضرت فرمودند در کیسه ات چه داری؟ مرد گفت دو مشت گندم. امام به مرد گفتند که یک مشت از آن را مهر همسرت کن و او را به عقد خود درآور. این روایت نشان می دهد که مهریه زن باید بخشی از دارایی مرد در زمان ازدواج باشد به طوری که در لحظه جاری شدن عقد بتواند آن را بپرداخت کند.
    در ضمن حرف دهنتونو بفهمید مریم خانوم که به اقایون جسارت میکنید و اونها رو وقیح میدونید بنده 110 عدد سکه مهر کردم و تمام و کمال میدهم.اونقدر خدا به من عقل داده که به اندازه وسعم مهر کنم نه چیزی که ندارم .امیدوارم منتشر کنید.

     
    پاسخ:
    از مطلب خوبتون ممنونیم.
    فقط لطفا روایت رو با سند مطرح کنید و نسبت به سایر اعضا که آن‌ها هم در مسیر اهل بیت هستند- ان‌شاءالله- با مهربانی سخن بگویید.
    سپاسگزاریم

    سلام

    من 13 سالمه و خیلی کوچیک تر از این حرفام که بخوام مهریمو ببخشم ولی می خواستم ازتون به خاطر این مطلب و مطالب دیگتون تشکر کنم

    واقعا تاثیر گذار و مفیدن

    احتمالا در زندگی آیندم هم ازشون بهره خواهم گرفت

    پاسخ:
    ان‌شاءالله که زندگی فاطمی داشته باشید.

    این سایت مسخره تون رو تعطیل کنید.چی دارید به دخترای مردم یاد میدین؟مگه اخلاقای شوهرا مثل اخلاق حضرت علی هستش که اخلاق زنها بخواد بشه مثل حضرت زهرا؟مثل اینکه دادگاههای خانواده نرفتید اصلا.مردی که مرد باشه با کمال میل مهریه زنشو خورد خوردم که شده میده .نه اینکه راضی به بخشیدن حقش بشه.زنی که مهریه نداره تو این دوره و زمونه روی هواست.معلوم نیست فردا شوهرش دست یکی رو بگیره و بیاره تو خونه و بگه اینم زن صیغه ایمه.ناراحتی به سلامت.مهریه هم که نداری.


    شما و سایت مزخرفتون در ایجاد چنین جسارت و وقاحتی در مردا مسئول هستید.به جای این مسخره بازیها بخشیدم بخشیدم راه انداختنا به زن و شوهرها رسم و راه زندگی رو یاد بدین.نه اینکه زمینه برای وقیح شدن مردها رو فراهم کنید.


    زنی که مهریه اش رو میبخشه شوهرش در قبال این لطف ! چه میکنه براش ؟!؟!!

    هیچ مرجعی حتی اقای خامنه ای همچین چیزی رو قبول ندارن و تایید نمیکنن.چون اقا میگن خطبه هایی رو میخونن که 14 تا سکه باشه.یعنی هیچی هیچی هم نباید باشه.اگر اینجوری بود اقا میگفتن من فقط  یک سکه مهریه رو خطبه  میخونم.


    بیخود پای امام رضا و امام حسین و حضرت و زهرا و ....رو به این لودگی باز نکنید.نرمال باشید.به جای اینکه رو ز اول بگید 500 تا سکه همون موقع میگفتید 14 تا.که بعدا این فردین بازیا رو نخواین در بیارین.


    نظرمو منتشر نکنید.و میدونم نمیکنید.

    در جهل خود بمانید و بسوزید ولی بدانید در فروپاشی کانون خانواده در این نسل و قرن شما مسئولید.

    پاسخ:
    سلام علیکم
    گویا شما خیلی عصبانی هستید. شاید به خاطر شرایط سخت زندگی خودتان، شاید هم دلیل دیگری داره. ولی می‌تونید از ده‌ها بانوی فاطمی که در این سایت نظر گذاشتند، نظرشون رو بپرسید. اون‌ها مثل شما قضاوت نمی‌کنند، چون خدا و اهل بیت و زندگی مشترک رو مثل شما نمی‌دونند.

    شاید شما خیال می‌کنید مهریه تنها عامل انسجام بخش خانواده است؟ خب این رو تجربه ثابت کرده که غلطه. دلیلش همون دادگاه‌هایی است که در اون‌ها پر است از خانواده‌هایی که زندگی خدایی نداشتند.

    ما هیچ حرفی رو از خودمون نزدیم. متن روایت امام صادق رو نوشتیم تا هر کس ایمان داشت بیاد پای کار. هیچ اجباری هم نیست. امثال شما می‌تونند نیایند و نوع نگاه غلط خودشون رو تبلیغ کنند. (البته ثمره‌ش همون چیزی می‌شه که الان هست!)

    اما خانواده‌هایی که با خدا و اهل بیت معامله می‌کنند رو می‌تونید ببینید که در عین نداری، چه عشقی در اون‌ها حاکمه. نه مرد نگران کم‌گذاشتن همسرش هست، نه زن نگران هوو. چون با خدا و اهل بیت معامله کردند...
    بد نیست به توصیه‌های مراجع و بزرگان و رهبر عزیز مراجعه کنید تا شاید نظرتون عوض شه.

    التماس دعا

    سلام

    من به خاطر یه سری مشکلات و دخالت برادرم دوروز مونده به عروسیمون همه چی بهم خورد. حالا همسرم میگه که من میترسم دوباره خانوادت دخالت کنن و از من میخواد که مهریموببخشم تا دوباره عروسی بگیریم. خیلی حالم بده خواهش می کنم کمکم کنین من چیکار کنم؟ بخشیدن مهریه با این شرایط کار درستیه؟از طرفی من خیلی تحت فشارم همه از من زمان عروسیمونو میپرسن و من هیچی نمیتونم بگم.ممنون میشم راهنماییم کنین.

    پاسخ:
    بخشیدن مهریه یک ابراز محبت بزرگ است از سوی شما. طبیعتا کسی نباید شما رو به این کار مجبور کنه یا تحت فشار بذاره. پیشنهاد ما اینه که کاری کنید که در امر زندگی، مساله مهریه خیلی بزرگ نباشه. طوری باشه که هم مرد از وجودش احساس اضطراب نداشته باشه، هم زن از نبودش نگران نشه. 

    شاید الان زمان مناسبی برای بخشیدن نباشه.
    اگر بین شما و همسرتون رابطه صمیمی وجود داره، از او بخواید که مدتی بعد به این کار اقدام کنید. اما اگر مهریه الان مساله مهمی تو زندگی‌تون شده، خیلی سخت نگیرید.
    ان‌شاءالله با بخشیدنش اهل بیت علیهم‌السلام کمک‌تون می‌کنند. با اون بزرگان معامله کنید.
    سلام.ایا برای بخشیدن مهریه حضور شاهد و همسر الزامی هست؟
    پاسخ:

    سلام

    گویا برای بخشیدن مهریه، هیچ تشریفاتی وجود ندارد و نیاز به شاهد، همسر، اذن پدر در و... نیست. شما می‌توانید با مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی، بخشیدن مهریه ثبت نمایید.

    من همسرم رو خیلی دوست دارم . ولی همسرم چند وقته اصرار داره مهریه ام رو ببخشم به نظر شما این درخواست از طرف اون کار درستی هست. خیلی حس بدی دارم برت همینم خیلی مرددم ببخشم یا نه لطفا راهنماییم کنید.
    پاسخ:
    بسم الله
    سلام علیکم
    طبیعتا پیشنهاد بخشش نباید از طرف مرد باشد، چون دیگر مفهوم بخشش نخواهد داشت. اما به نظر می‌آید که در یک فضای صمیمی بتوان شرایط را تغییر داد، چرا که خیلی از مردها نمی‌دانند چگونه با همسر خود صحبت کنند. 
    اگر شما نگران این هستید که ایشان می‌خواهند شما را فریب دهند و از زیر بار دِین خارج شوند، خب در این صورت باید مراقبت کنید و شرایط را به حالت دوم تبدیل کنید. در حالت دوم، شوهر می‌خواهد خانواده‌ای الهی داشته باشد و یکی از محورهای این خانواده را مهریه پایین و وجود بخشش و محبت می‌داند. اما وقتی می‌خواهد این را بگوید برداشت اشتباه می‌شود!
    پیشنهاد ما این است که در یک فضای صمیمی، مساله را طوری تبیین کنید که فقط و فقط به خاطر تبدیل شدن خانواده به یک خانواده اهل بیتی و بهره‌مند شدن از عنایات حضرت زهرا و اهل بیت سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین این کار را می‌کنید. به علاوه می‌توانید مقدار اندکی از این میزان (به اندازه مهرالسنه) را نبخشید. مثلا 14 سکه را نگه دارید که این هم خیلی خوب است. (در متن بخشیدم توضیح داده شده است.)  

    ان‌شاءالله با عنایت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) برکت این کار را خواهید دید.
    سلام دوستان
    فردا مهربرون منه،نیت کردم مهریم تحت تکلف گرفتن 5 بچه یتیتم به مدت یک سال باشه
    کسی هست که بهم بگه این مهریه مشکلی داره یا نه؟محضر ایراد میگیره یا نه؟
    ممنون
    پاسخ:
    بسم الله
    سلام علیکم
    از نظر شرعی باید مهر اندازه مالی مشخص داشته باشه. مثلا اگر شما این را بفرمایید، آن‌ها می‌گویند از نظر مالی هر نفر چقدر می‌شود؟ و شما مثلا می‌فرمایید، ماهی 100 هزار تومان و در سال 1 میلیون و 200 هزار تومان و در مجموع برای 5 یتیم 6 میلیون تومان. پس در نهایت همان چیزی می‌شود که بقیه دارند، با این تفاوت که شما نیت بسیار عالی و خداپسندانه دارید که انشاءالله قبول درگاه الهی باشد.
    اما پیشنهاد ما این است که شما به پیروی از حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) میزان مهر را به همان اندازه قرار دهید و آن وقت با همکاری همسرتان آن مال را در کارهای خداپسندانه‌ای مثل تکفل یتیم خرج بفرمایید.
    و اگر دیگران مثلا خانواده شما یا همسرتان اصرار به بیشتر بودن میزان مهر داشتند، خیلی مخالفت نکنید و آن را بپذیرید، اما بعدا خودتان ببخشید  تا از ثواب وعده‌ای که اهل بیت (علیهم‌السلام) داده‌اند بهره‌مند شوید.
    خدا به شما توفیق احسان دهد.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">